MIDWIVES' EXPERIENCES IN A FEMALE-DOMINATED CAREER IN CHILE: STEREOTYPES AND PERCEIVED BARRIERS

Authors

  • Tomás Ormeño-Aedo Universidad Diego Portales
  • Monserrat Castro-Vásquez https://orcid.org/0009-0008-1599-086 https://orcid.org/0009-0008-1599-0867
  • Alicia Loyola-Torrico Universidad Diego Portales
  • Daniela Riffo-Ramírez Universidad Diego Portales
  • Julieta Aránguiz-Ramírez Universidad Diego Portales https://orcid.org/0000-0002-3953-9586

DOI:

https://doi.org/10.22370/revmat.1.2025.4378

Keywords:

Gender identity, stereotype, Midwifery, man, masculine

Abstract

Certain professional careers have been assigned as "appropriate" for each gender according to their roles within society, encouraging women to develop a "caregiver" role or their "maternal instinct" and men to explore their "mathematical and rational abilities."

Objective: this study is to describe the experience of men in the healthcare field in their integration into careers considered feminized.

Methodology: a descriptive cross-sectional study with a sample of 38 midwives. A self-developed self-report survey was administered. Quantitative data were analyzed using descriptive statistics, and qualitative data were analyzed using thematic content analysis.

Results: 44.74% reported greater clinical difficulties; 47.37% did not feel judged because of their gender. Qualitative responses revealed experiences of discrimination, uncomfortable situations with patients or colleagues, and positive vocational stories.

Conclusion: the findings show that although men in midwifery may face tensions related to social expectations and gender stigma, they also have the opportunity to redefine and enrich care practices. Further research is recommended to promote gender equity in higher education and the workforce to recognize the diversity of gender identities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tomás Ormeño-Aedo, Universidad Diego Portales

Estudiante, Escuela de Obstetricia y Neonatología, Universidad Diego Portales, Santiago, Chile.

Monserrat Castro-Vásquez, https://orcid.org/0009-0008-1599-086

Estudiante, Escuela de Obstetricia y Neonatología, Universidad Diego Portales, Santiago, Chile.

Alicia Loyola-Torrico, Universidad Diego Portales

Estudiante, Escuela de Obstetricia y Neonatología, Universidad Diego Portales, Santiago, Chile.

Daniela Riffo-Ramírez, Universidad Diego Portales

Estudiante, Escuela de Obstetricia y Neonatología, Universidad Diego Portales, Santiago, Chile.

Julieta Aránguiz-Ramírez, Universidad Diego Portales

Profesora Asociada, Escuela de Obstetricia y Neonatología, Universidad Diego Portales, Santiago, Chile.

References

Hidalgo Hidalgo M. Motivación profesional en enfermería bajo la perspectiva de género. Tesis doctoral Universidad de Huelva; 2015. 330 p.

Arcos G E, Molina I V, Trumper RE, Larrañaga C L, del Río MI, Tomic P, et al. Estudio de perspectiva de género en estudiantes y docentes de la Universidad austral de Chile. Estudios pedagógicos. 2006; 32(2):27–45. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052006000200002

Jackson, K. M. Pink and Blue: Telling the Boys from the Girls in America. Jo B.Paoletti. Bloomington: Indiana University Press, 2012. The Journal of American Culture, 35(3), 280-282. DOI https://doi.org/10.1111/j.1542-734x.2012.813_5.x

Bernalte Martí V. Minoría de hombres en la profesión de enfermería. Reflexiones sobre su historia, imagen y evolución en España. Enferm Glob. 2015;14(1). DOI: http://dx.doi.org/10.6018/eglobal.14.1.198631

Muñoz Lucila Cerda. Formación profesional de la matrona/matrón en Chile: años de historia. Rev. chil. obstet. ginecol. 2020.85 ( 2 ): 115-122. DOI http://dx.doi.org/10.4067/S0717-75262020000200115.

Ruiz-Berdún D. La importancia del género en la historia de la atención al partola incorporación de los hombres a la profesión de matrona en España. Llull: Revista de la Sociedad Española de Historia de las Ciencias y de las Técnicas. 2018. 41( 85): 191-2016. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6646179.pdf

Valenzuela E, De Keijzer B. Masculinidades en profesiones femeninas de salud y ciencias sociales. Santiago de Chile: Universidad Central de Chile; 2015 Disponible en: https://www.ucentral.cl/ucentral/site/docs/20200127/20200127170436/masculinidades_en_profesiones_femeninas_de_salud_y_ciencias_sociales.pdf

Pinzón-Estrada, S. C., Aponte-Valverde, M. V., Useche-Morillo, M. L. ¿Sexismo en enfermería? Una mirada desde la perspectiva de género a roles feminizados como el cuidado. Prospectiva. Revista De Trabajo Social E Intervención Social, 2017, (23), 123-146. DOI https://doi.org/10.25100/prts.v0i23.4590

Paulsen B. Estereotipos de género: las barreras que enfrentan los hombres que ingresan a estudiar carreras feminizadas Universidad de Chile. 2023 . Disponible en https://uchile.cl/noticias/204859/barreras-que-enfrentan-los-hombres-que-ingresan-a-carreras-feminizadas

Salas Opazo V, Soto L, Farias V, García M. Carreras y brecha de género en universidades chilenas. Observatorio de Políticas Públicas en Educación Superior, Universidad de Santiago de Chile. 2022. Disponible en https://fae.usach.cl/fae/docs/observatorioPP/Minuta18.pdf

Superintendencia de salud de Chile. Caracterización de profesionales de la salud en Chile. Junio 2024 Disponible en https://www.supersalud.gob.cl/difusion/665/w3-article-21962.html

Asociación Española de Matronas. Informe de la situación de las matronas en España. 2018. Disponible en https://aesmatronas.com/wp-content/uploads/2018/02/DOCUMENTO-COMPETENCIAS.pdf

Diez Patricio Antonio. Más sobre la interpretación (II): ideas y creencias. Rev. Asoc. Esp. Neuropsiq. 2017; 37 (131): 127-143. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0211-57352017000100008&lng=es.

Padilla Kira, Garritz Andoni. Creencias epistemológicas de dos profesores-investigadores de la educación superior. Educ. quím. 2014; 25(3): 343-353. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X2014000300008&lng=es.

Organización Mundial de la Salud, Género y Salud, 2018 Disponible en https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/gender

Bravo G, Fuentes-Garcia A, Arriagada M, Castellucci H. Methodological considerations in the study of perceived discrimination at work and its association with workers health and occupational outcomes: A scoping review. Medwave. 2024;24(4):e2910. Disponible en: http://dx.doi.org/10.5867/medwave.2024.04.2910

Ropoz T. Barreras para el desarrollo profesional continuo: una encuesta a fisioterapeutas argentinos/as. Rev Med Córdoba. 2022;79(4):479

Simpson R. Masculinity at Work: The Experiences of Men in Female Dominated Occupations. Work, Employment and Society. 2004 18(2), 349-368. https://doi.org/10.1177/09500172004042773

Figueroa J.G., Hernández T. Hombres en profesiones de cuidado tradicionalmente feminizadas. Papeles de población, 2019 25(100), 121-151. DOI https://doi.org/10.22185/24487147.2019.100.15

Published

2025-07-11

How to Cite

1.
Ormeño-Aedo T, Castro-Vásquez M, Loyola-Torrico A, Riffo-Ramírez D, Aránguiz-Ramírez J. MIDWIVES’ EXPERIENCES IN A FEMALE-DOMINATED CAREER IN CHILE: STEREOTYPES AND PERCEIVED BARRIERS. Mat.Actual [Internet]. 2025 Jul. 11 [cited 2025 Sep. 5];(1):7. Available from: https://biologiamarina.uv.cl/index.php/matroneria/article/view/4378

Most read articles by the same author(s)