For art no, for history yes: Benjamín Vicuña Mackenna and the copies of works of art in the Coloniage Exhibition (1873)

Authors

  • Luis ALEGRÍA LICUIME Universidad de Valparaíso
  • Pía ACEVEDO MÉNDEZ Universidad Fines Terrae

DOI:

https://doi.org/10.22370/syt.2023.7.3639

Keywords:

Exhibition; copies; historical objects; patrimonial practice

Abstract

The “Exhibition of Colonialism” is an exhibition of historical objects that cover a diversity of typologies, from paintings, carriages, furniture, weapons, costumes, documents, among others, ranging from indigenous peoples to the first years of the Republic. For this reason, it is one of the most relevant heritage initiatives of the 19th century in Chile. It was inaugurated on September 17, 1873, and its great manager was the mayor of Santiago and also the historian Benjamín Vicuña Mackenna (1830-1886). The present text highlights two aspects of said exhibition, on the one hand, its hinge condition in the configuration of the country's heritage and cultural field, attributing relevance to the copies of works of art, as historical and didactic devices, as a type of patrimonial practice, very widespread due to the need to recreate that colonial past, and on the other hand, by producing a symbolic break with the forms of that colonial past, which must be overcome.

References

Alegría, L. (2019): Historia, Museos y Patrimonio. Discursos, representaciones y prácticas de un campo en construcción, Chile (1830-1930). Santiago, Subdirección de Investigación/Serpat.

Alegría, L. y Delgado, F. (2022): “Redes y prácticas patrimoniales en Benjamín Vicuña Mackenna. El caso de la exposición del coloniaje, Chile 1873”, Revista Sophia Austral, 27, pp. 1-20. Disponible en web: https://doi.org/10.22352/SAUSTRAL202127009.

Alegría, L. y G. Núñez (2019): “Rescate e invención como política patrimonial. El intendente-historiador Benjamín Vicuña Mackenna (1873-1875)”, en L. Alegría, Historia, Museos y Patrimonio. Discursos, representaciones y prácticas de un campo en construcción, Chile (1830-1930). Santiago, Subdirección de Investigación/Serpat, pp. 127-140.

Alegría, L. y G. Núñez (2007): “La política patrimonial de Benjamín Vicuña Mackenna”, en M. Drien y J. M. Martínez, eds., Estudios de arte Santiago. Universidad Adolfo Ibáñez, pp. 67-74.

Acuña, C. (2013): Perspectivas sobre el Coloniaje. Estudio introductorio, presentaciones y notas. Chile, Ediciones Universidad Alberto Hurtado.

Bergot, S., E. Vergara y C. Garrido (2018): “Paradigma estético y artes decorativas en el Chile republicano. Una aproximación a través de las exposiciones de 1873 y 1875”, Aisthesis, 64, pp. 179-200.

Cinelli, N. y A. Marrero Alberto (2019): “Benjamin Vicuña Mackenna y la exposición del coloniaje de 1873. Planteamientos historiográficos en torno a una colección temporal decimonónica en Santiago de Chile”, en Coleccionismo, mecenazgo y mercado artístico: ámbitos europeo, americano y asiático. III Congreso Internacional, Sevilla, Universidad de Sevilla, pp. 351-361.

De la Maza, J. (2014): De obras maestras y mamarrachos. Notas para una historia del arte del siglo diecinueve chileno. Santiago, Metales Pesados.

Faba, P. (2014): “El "carácter" de lo sensible. La exhibición del pasado en el Chile del Siglo XIX”, Santiago: Revista Historia del Arte, U. Chile, 25, pp. 40-64.

Faba, P. (2015): “Agencias Inesperadas: La museificación del pasado Colonial en el Chile del siglo XIX”, Revista Atenea, 512, pp. 137-151.

Gallardo, X. (2015): Museo de Copias: El Principio Imitativo Como Proyecto Modernizador. Chile, Siglos XIX Y XX. Documentos para la compresión de la historia de arte en Chile. Santiago, Ediciones Universidad Alberto Hurtado.

Hernández, C. (2006): “Chile a fines del siglo XIX: exposiciones, museos y la construcción del arte nacional”, en B. González Stephan y J. Andermann, eds., Galerías del progreso. Buenos Aires, Beatriz Viterbo Editora y Biblioteca Estudios Culturales, pp. 261-290.

Honorato, P. y X. Gallardo (2015): "Copias y Citas”. Catálogo de exposición MNBA. Santiago, Dibam.

Schell, P. (2009): “Museos, exposiciones y la muestra de lo chileno en el siglo XIX”, en G. Cid y A. San Francisco. eds., Nación y nacionalismo en Chile. Siglo XIX. Santiago, Bicentenario, pp. 85-116.

Published

2023-03-03 — Updated on 2023-08-19

Versions

How to Cite

ALEGRÍA LICUIME, L. ., & ACEVEDO MÉNDEZ, P. (2023). For art no, for history yes: Benjamín Vicuña Mackenna and the copies of works of art in the Coloniage Exhibition (1873). Sur Y Tiempo: Revista De Historia De América, 4(7), 35–56. https://doi.org/10.22370/syt.2023.7.3639 (Original work published March 3, 2023)

Issue

Section

Dosier El rostro humano de las instituciones culturales y de las artes visuales