This is an outdated version published on 2023-03-03. Read the most recent version.

Sculptural echoes of the Belpaese in Chile. XIX and XX centuries

Authors

  • Pedro Emilio ZAMORANO PÉREZ Universidad de Talca
  • Noemi CINELLI Universidad de La Laguna, España / Universidad Autónoma de Chile

DOI:

https://doi.org/10.22370/syt.2023.7.3642

Keywords:

Italy; Chile; Sculpture; 19th century; Influence/Transfer

Abstract

The article that we present refers to sculptural relations between Italy and Chile during the second half of the 19th century and the beginning of the 20th. In this specific space we will analyze the concepts of influence and transfer, both phenomena that operated in the artistic exchanges between the two Countries; we will consider the exhortations of the first director of the Chilean Academy of Painting, the Neapolitan Alessandro Ciccarelli; we will examine those sculptures that in the Chilean public space are directly linked to Italy; we will investigate the two experiences of the Museo de Copias and the Exposición del Centenario in order to collect evidence of shipments of sculptural works from Italy to Chile; finally we will deal with Nicanor Plaza and Rebeca Mate, two artists who developed a good part of their sculptural career in the Belpaese. The methodology applied for this has been of a qualitative type, taking into consideration the dialogue between the primary sources (letters, regulations, artistic press, consular and academic documents) compiled mainly between Santiago de Chile and Florence, the sculptural works present in Chilean territory that enlace to Italy, and the historical and artistic context in which they were created.

References

Blanco, A. (1930): “Biografía del escultor Nicanor Plaza”, Revista Chilena de Historia y Geografía, Tomo LXVII (71), p. 270.

Bossi M. y L. Tonini (1989): “L’idea di Firenze. Temi e interpretazioni nell’arte straniera dell’Ottocento”, Atti del Convegno di FIrenze del 17-19 diciembre del 1986, Florencia.

Campani Bagnoli, T., (1914): “Personalitá artístiche femminili. Una scultrice chilena: Rebecca Matte de Inignez”, La Donna, 229, pp. 8-9.

Carvacho, V. (1983): Historia de la Escultura Chilena. Santiago de Chile, Editorial Andrés Bello.

Catálogo Oficial Ilustrado de la Exposición Internacional de Bellas Artes (1910). Santiago de Chile, Imprenta Barcelona.

Cinelli, N. (2020): “Pittura e diplomacia tra Italia e Chile. Domeniconi, Orrego Luco e Subercaseaux Vicuña, (1836-1930)”, Giornale di Storia Contemporanea, 24(1), pp. 7-24.

Colasanti A. (1910), “L'Esposizione internazionale. d'arte in Roma”, Emporium, 31.

Cruz de Amenábar, I. (2002): “Agnosticismo y “conversión” en la escultora Rebeca Matte Bello”, Humanitas, Revista de antropología y cultura cristiana, 28, s.p.

De Gubernatis, A. (1895): Piccolo dizionario dei contemporanei italiani. Roma, Forzani EC Tipografi del Senato.

Decretos del Gobierno; Reglamento de la Academia de Pintura; Anales de la Universidad de Chile (1849): Primera Sección.

Decri, A. (1998): “La presenza degli Antelami nei documenti genovesi”, en Atti del convegno "Magistri d'Europa. Eventi, relazioni, strutture della migrazione di artisti costruttori dai laghi lombardi", Como, 1998.

Esposizione Generale Italiana, Torino 1898, Catalogo illustrato delle Belle Arti (1898). Turín, Editori Roux Frassato.

Gallardo Saint-Jean, X. (2015): Museo de Copias. El principio imitativo como proyecto modernizador. Chile siglos XIX y XX. Santiago de Chile, Ediciones Universidad Alberto Hurtado.

Giannelli E. y E. Dalbono (1916): Artisti napoletani viventi : pittori, scultori ed architetti: opere da loro esposte, vendute e premii ottenuti in esposizioni nazionali ed internazionali. Nápoles, Melfi & Joele.

Gutiérrez Viñuales, R. (2003): “La iconografía de los héroes en los tiempos de la Academia (1840-1900)”, en M. Chust y V. Mínguez, La construcción del héroe en España y México. Valencia, Ed. Universidad de Valencia.

Guzmán Schiappacasse, F. (2007): Esculturas y retablos en Chile. La zona central y las regiones extremas, 1740 – 1860. Tesis de Doctorado, Universidad de Sevilla, Sevilla.

Mackenna Subercaseaux, A. (1915), Luchas por el Arte. Santiago-Valparaíso, Soc. Imprenta-Litografía “Barcelona”.

Panzetta, A. (2003a): Nuovo dizionario degli scultori italiani dell'Ottocento e del primo Novecento. A-L. Vol. II. Turín, AdeArte Srl.

Panzetta, A. (2003b): Nuovo dizionario degli scultori italiani dell'Ottocento e del primo Novecento. M-Z. Vol. II, Turín, AdeArte Srl.

Porcu Gaias, M. (1996): Sassari: storia architettonica e urbanistica dalle origini al '600. Nuoro, Illisso.

Querci E. y T. Sacchi Lodispoto (2008): Ernesto Biondi e l'America : l'avventura dei Saturnali oltreoceano. Roma, Fondazione Nevol Querci.

Scano, M.G. (1996): Pittura e scultura dell'Ottocento. Nuoro, Illisso.

Stoppani, A. (1876): Il Bel Paese. Conversazioni sulle bellezze naturali, la geología e la geografía física d’Italia. Milán, Tipografia e Librería Editrice Ditta Giacomo Agnelli

Subercaseaux, B. (2004): Historia de las ideas y de la cultura en Chile, Tomo III, El Centenario y las Vanguardias. Editorial Universitaria, Santiago de Chile.

Suggi, J. (2020): Angiolo Vannetti, lo scultore dei monumenti abbattuti, Finestre sull’ Arte. Disponible en web https://www.finestresullarte.info/opere-e-artisti/angiolo-vannetti-scultore-dei-monumenti-abbattuti.

Torresi A.P. (2000): Scultori dell’Accademia, Dizionario biografico di maestri, allievi e soci dell'Accademia di Belle Arti a Firenze. 1750 – 1915. Ferrara, Liberty House.

Voionmaa Tanner, L. F. (2004): Escultura pública: del monumento conmemorativo a la escultura urbana, Santiago 1792-2004. Santiago de Chile, Ocho Libro Editores.

Zalaffi E. (1935): “Le opere di uno scultore fiorentino a Tripoli e nell'Estremo Oriente”, Firenze. Rassegna mensile del Comune, 4(13), pp. 120-123.

Zamorano, P. E. (2012): Gestación de la escultura en Chile y la figura de Nicanor Plaza. Santiago de Chile, Ediciones Artespacio.

Zamorano, P. E. (2013): “La fundación de la Academia de Pintura de Chile (1849) y el discurso de su primer director Alejandro Cicarelli; directrices de un modelo de raigambre clásica”, Revista Quiroga, pp. 76-86.

Published

2023-03-03 — Updated on 2023-03-03

Versions

How to Cite

ZAMORANO PÉREZ, P. E. ., & CINELLI, N. . (2023). Sculptural echoes of the Belpaese in Chile. XIX and XX centuries. Sur Y Tiempo: Revista De Historia De América, 4(7), 74–96. https://doi.org/10.22370/syt.2023.7.3642

Issue

Section

Dosier El rostro humano de las instituciones culturales y de las artes visuales